
Diagnostiek
Wanneer zich twijfels voordoen over de ontwikkeling van een leerling kan diagnostiek een optie zijn. De klachten kunnen vervolgens middels psychologisch onderzoek worden verklaard. Wanneer u echter inzicht wil verkrijgen hoe een leerling presteert bij een specifiek vakgebied, wordt middels orthodidactisch onderzoek hiaten én wat al goed gaat in kaart gebracht.
Psychologisch onderzoek
Psychologisch onderzoek start altijd met een hulpvraag. Hierbij wordt gebruik gemaakt van diagnostische instrumenten. Afhankelijk van de hulpvraag kan het aantal diagnostische instrumenten variëren.
Bij intelligentieonderzoek wordt gekeken naar sterke en minder sterke kanten en wordt het niveau van het kind bepaald. Dit onderzoek kan helpen te ontdekken waar problemen vandaan komen en wat de mogelijkheden zijn voor het functioneren.
Bij een neuropsychologisch onderzoek ligt de nadruk op het onderzoeken van cognitieve functies zoals geheugen, concentratievermogen, ruimtelijk inzicht en planningsvermogen. Klachten op dit gebied en de gevolgen ervan worden in kaart gebracht. Het onderzoek geeft informatie over de aard van de problemen. Daarnaast worden adviezen gegeven over hoe om te gaan met eventuele beperkingen.
Bij persoonlijkheidsonderzoek ligt de nadruk op het emotionele en sociale functioneren. Inzicht in de manier van omgaan met spanningen en emoties kan helpen om de problemen beter te begrijpen. Op basis hiervan wordt advies gegeven over een passende vorm van behandeling of begeleiding.

Orthodidactisch onderzoek
Orthodidactisch onderzoek kan verricht worden, wanneer de leerling niet conform zijn capaciteiten presteert. Het functioneringsniveau wordt in kaart gebracht voor de verschillende vakgebieden. Vervolgens worden er concrete aanwijzingen voor de aanpak van het leerprobleem of leerstoornis gegeven. Indien gewenst kan Onderwijsfundament ook in de klas de leerkracht coachen bij het uitvoeren van de interventie in de dynamische klassenpraktijk.