Peil.Taal en rekenen deed verslag in haar rapportage over de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen aan het einde van het basisonderwijs in het schooljaar 2018-2019. De Centrale eindtoets werd hiervoor geanalyseerd. Na analyse bleek dat de geformuleerde ambitie van de commissie Meijerink, waarbij 85% van de leerlingen het referentieniveau 1F-niveau beheerst aan het einde van de basisschool en minimaal 65% van de leerlingen 1S/2F-niveau behaald is. Dit klinkt goed, maar er waren wel een aantal aandachtspunten. Vanwege de leesbaarheid lichten we er enkel een paar uit:
– Het beheersing streefniveau rekenen bleek achter te blijven bij ambitie.
– Zitenblijvers presteren minder goed.
Herkent u zich in bovenstaande ondanks dat u gebruik maakt van een (onlangs vernieuwde) rekenmethode? Zou u graag advies willen hebben hoe u uw rekenmethode beter als bronnenboek kan gebruiken? Of overweegt u werk te maken van schoolambities? Onderwijsfundament kan uw schoolorganisatie ondersteunen door kritisch te kijken naar het onderwijsaanbod en de gevolgen voor het schoolbeleid vast te leggen door middel van realisatie van een kwaliteitskaart of onderwijsplan.
